God's Golden Acre || Zuid - Afrika

Eén dagje uit mijn leven in Z-A!

Eén dagje van mijn leven in Zuid-Afrika

Op verzoek van Djolyn schrijf ik een nieuw verslag voor op mijn reis blog! De afgelopen dagen is het weer hier erg slecht voor de begrippen van Z-A. De hele dag hangt er een soort van mist en miezert het de hele dag. Het voelt alsof het dan nog heel vroeg in de morgen is (alleen blijft dit de hele dag zo :p) Het waait en het is zo'n 15 graden. Het grootste nadeel is dat het gras hier nat is en erg hoog is. Helaas heb ik geen waterdichte schoenen bij me en loop ik dus regelmatig rond met natte voeten. Ik heb mijn koffer ingepakt met de gedachte dat ik naar een warm land ging. Ze hadden mij wel gewaarschuwd voor de kou, maar ik had verwacht dat het hier wel zou mee vallen! Zou jij wel meer als jij twee lange broeken, twee truien en een jas mee nemen naar Z-A?? Het enige wat ik hier tot nu toe heb gekocht in het winkelcentrum is een paar sloffen en een dikke joggingsbroek. Met zijn allen zijn we druk opzoek geweest naar regenlaarzen, alleen zijn die nu nergens te koop, omdat het ‘seizoen' nu over is?

Maar goed om even weer terug te komen op mijn verhaal, één dagje van mijn leven in Z-A. Vanochtend werd ik wakker door druk gespeculeer en gelach van mijn medestudenten. Wat bleek er aan de hand te zijn: Een grote tak van onze boom was op onze badkamer gevallen! Met als gevolg dat het dak nu lekt, er overal op de grond houtsplinters liggen en we hebben er een nieuw zwembad bij haha. Op dit moment is het nu 2 uur en is het staat nog steeds blank. Henk (niet de echte naam), een soort van klusjesman, is inmiddels onze beste vriend en hij loopt de deur bij ons plat. Eén meevallertje, de douche doet het nog steeds!! Er kan dus nog steeds gedoucht worden J .. Oepss, ik hoor net dat we alleen nog maar koud water hebben L

Na ons ochtend spektakel hadden Matthijs en ik een meeting met dokter Gerrit ter Haar. We hebben met hem afgesproken om ons HIV-programma door te bespreken. Hij is een gepensioneerd arts en onder andere gespecialiseerd in HIV. Hij verschillende boeken geschreven en onderwijsmateriaal ontwikkeld voor scholen over de gezondheid. Hij woont al voor langere tijd in Zuid-Afrika en hij weet veel van de Zulu cultuur. De meeting was erg interessant, hij heeft ons verschillende tips gegeven over ons programma. Voor hem was het ook een leuke meeting, hij komt namelijk oorspronkelijk uit Nederland en had vandaag de mogelijk om weer Nederlands te praten! Na de meeting nodigde hij ons uit om een keer bij hem langs te komen in Pietermaritzburg, super leuk! Dus dat gaan we zeker een keer doen :D

Ik ben erg enthousiast over ons HIV programma. Het eerste opzetje is nu af. We willen door middel van toneel, spelletjes, liedjes, opdrachten, stellingen en een stukje theoretische informatie ons programma gaan vorm geven. Het programma verspreiden we over 3 dagen en we willen het gaan uitvoeren in kleine groepjes. Ons doel is vooral om het bespreekbaar te maken, stukje ‘life skills' bijbrengen en om ze te laten inzien waarom het zo belangrijk is om je medicatie in te nemen en vooral op tijd. Veel kinderen zien het belang er niet van in, waarschijnlijk ze zich op dit moment niet ziek voelen en gaan helaas slordig met hun medicatie om.

Aankomend weekend ga ik naar Durban met Marloes, Matthijs en een aantal Duitse vrijwilligers. We zullen verblijven in een backpackershostel, om even lekker een weekendje te gaan chillen! Als ik het weerbericht moet geloven wordt het dit weekend zo'n 25 graden in Durban. Dus de korte broeken kunnen weer aan :D

Mijn Zulu's wordt steeds beter, vooral als je met de crèches werkt is het handig als je een aantal woorden Zulu's kan. Zij spreken namelijk nog nauwelijks Engels. Met de andere kinderen spreek ik eigenlijk alleen maar Engels. Voor de lol voer ik af en toe met de Gogo' s een gesprekje in het Zulu's ^.^

Wat misschien ook nog wel een leuk verhaal is om te vertellen is hoe de klussenmannen, waaronder Henk een deur probeerde te verplaatsen. We hadden namelijk geen deur in onze slaapkamer, ik slaap met 3 andere meiden in een slaapkamer met 2 stapelbedden. Aan Henk hadden we gevraagd of hij misschien de deur tussen de keuken en de woonkamer kon verplaatsten naar onze slaapkamer. Zo gezegd zo gedaan. Henk begon meteen met de deur eruit te halen, wij zaten weer rustig te werken aan ons project en maakte af en toe een lolletje met Henk. Naar zo'n half uur bleek de deur veel te groot te zijn en niet te passen. Balen! We stelde voor dat hij ook best een andere deur mocht verplaatsen. Wederom begon Henk weer meteen de deur eruit te halen. Ik vroeg aan hem: ‘Past deze wel?' Henk keek naar de plek waar de deur moest en zei: ‘Ja, deze lijken mij even groot' Met de achterliggende gedachte dat hij er wel verstand van hebben ging ik weer verder met mijn project. Je voelt het natuurlijk al aankomen, ook deze deur bleek niet te passen !! Dus de deur werd weer terug geplaatst. Henk besloot een collega op te halen en samen besloten ze nog een keer te proberen. Een uurtje later, bleek hij toch niet te passen! Ze besloten er een stuk af te zagen. Aan het einde van de middag zat de deur erin, hij past alleen qua lengte en qua breedte is hij te groot. Dus hij kan nog steeds niet dicht en geluid wordt dus nog maar amper gedempt! Haha maar goed, hartelijk bedankt voor de moeite!

Zo dit is alweer een heel verhaal! Ik ga er weer snel vandoor, ik heb vanavond een late dienst van half 3 tot half 9.

Spreek jullie snel weer!!

Djolyn

JEEEEJJJJ een dag uit het leven van Anouk in South Africa :D
Goed bezig!Leuk.. zo krijg je een goede indruk van je leventje daarso :) Maar nog ff een vraagje.. je hebt een late dienst? Wat doe je daar dan? werk jij ook in het weeshuis? hoeveel diensten heb je per week? En wat zijn je taken?

Liefss

Anouk

Jep! Het wisselt waar je staat. Als je op creches staat, dan moet je op de kleintjes letten en op bepaalde tijden moet je ze helpen bij verschillende activiteiten ( 11.00 is snacktime, 13.00 is lunch, 14.30 is middagdutje, 17.00 is douchen, 18.00 eten en 19.00 gaan ze naar bed) En als je op playground, ben je er voor de oudere meiden.

We werken de ene week 2 dagen en de andere 4. De overige dagen hebben we project. Onze week ziet er zegma zo uit:
Maandag = project & huiswerk begeleiding
Dinsdag = project & huiswerk begeleiding
Woendag = project & huiswerk begeleiding
Donderdag = vrijwilligerswerk
Vrijdag= vrijwilligerswerk
En om het weekend werken we op zaterdag en zondag ook ;)

Hopelijk heb je zo een beetje een beter beeld! Leuk dat je mij zo fanatiek volgt hoor :D

Djolyn

Aahhh zoo! Super leuk die afwisseling zeg! Das echt wel gaaf! en dan eens in de twee weken ben je een weekend vrij.. waarin je dus het land gaat zien? Gaaf man.. ben zo jaloers op jou! En ik hier maar druk bezig met mn POP:( Hoeveel kids heb je op de groep bij de creches en hoeveel meiden bij de andere groep? hoe oud zijn deze meiden? en geef je de huiswerk begeleiding in het engels? Moeilijk of nie?

Jacqueline

Hoihoi. Wat ben je toch actief met je dagboek ;-) Leuk hoor dat je toch zo af en toe wat schrijft. Je hebt het over HIV.........is dat echt het project waar je voor bezig bent??? Ik werk namelijk op een HIV poli........dan voor volwassenen. Kan je nagaan, zit je heel ver weg en dan kom ik via internet te weten wat je eigenlijk daar aan het doen bent, hahaha. Veel succes nog en tot "lees".

Anouk

Goed bezig Djo! Ik weet nog hoeveel werk ik vorig jaar in mijn POP heb gestoken :) Ben je al bijna klaar met je eerste opzet van je POP? Er zijn nu 7 creches en hoeveel oudere meiden er zijn weet ik niet precies. Op dit moment wonen er nu 54 kinderen in het weeshuis. Ja huiswerk begeleiding gaat in engels. Ik spreek met iedereen daar engels hé! Maar dat gaat eigenlijk best heel goed, mijn engels wordt alleen maar beter door de huiswerk begeleiding.

Ik heb meerdere projecten, maar het HIV- preventie programma is wel de grootste denk ik! Gaaf :) .. Dan zijn we nu allebei op hetzelfde gebied aan het werk. Alleen zit ik nu aan de andere kant van de wereld.

Anne (v.d. Asterix)

Hoi Anouk,
Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat! Leuke verhalen en echt prachtige foto's, vooral van de kids!
Geniet nog van je tijd daar en alle bijzondere dingen die je daar kan meemaken.

Groetjes, Anne

Marjan

Wat een schatjes op de foto, je zou ze zo mee willen nemen.
Geweldig om je verhalen zo te kunnen volgen.
Heel veel plezier en succes met je project .

Groetjes van de blommetjes

Suzan

Hee Poek,

Leuk om weer wat van je te lezen. Dat van die deur verbaast me helemaal niks haha, maar ze zullen wel denken; Ze willen een deur, dan krijgen ze een deur haha.

Geniet nog lekker, en wat een mooie foto's!!!

Gegroet.

Hannelore

Hoi Anouk,
Leuk om al die verhalen van je te lezen!

Nadieh

Heey Anouk,

Wat super leuk om de verhalen van je te lezen.. Volgens mij waren de verhalen niet helemaal jou plan maar je doet het super leuk!
Geniet vooral van de tijd daar:D

Liefs Nadieh

Robert, Monique en Tessa

Anoukkie, leuke verhalen, wij proberen ons in te beelden hoe het leven daar is, maar dat is moeilijk. Je verhalen geven wel een duidelijk en leuk beeld van hoe het daar is. Pas goed op je zelf. R, M en T.

Florina

He Anouk! Echt leuk om je verhalen te lezen. Jullie hebben nog best een druk programma :o niet te vergelijken met een vakantie;) gaat het allemaal goed met jullie project? Pikken de kids er veel van op? Gaaf trouwens dat Rik je op komt zoeken! Topverrassing zeker? Veel olezier daar verder xxx

Anouk

He Flo! Ja, we zijn opzich best druk. Maar dat is juist wel erg leuk =D .. We zijn op dit moment nog druk bezig met de voorbereidingen van ons project. In december willen we het programma gaan geven. Ja dat is echt een topverassing !! Helemaal geweldig! xx